C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

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 Résultat de la recherche de CHASTELL., Oeuvres K., t.6 
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     CHACUN     
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Chacun entend à son particulier "Chacun s'occupe de ses propres intérêts" : Chascun, soit clerc ou séculier, Tend à son prouffit singulier. Plus n'ay enfans qui tiennet compte De moy, parquoy je vis à honte. De pieça, deux trop belles roses, C'est assavoir Boesme et France, Dont trop me doubte, car sans doubtance Bien réparoient mon chapeau. (CHASTELL., Oeuvres K., t.6, c.1435-1475, 22). Quelz roix, quelz ducz franchois, grecz ou latins Ont faict hutins sus les Marans d'Aufricque, Sinon le roy d'Espaigne et ses affins ? Aultres plus fins, en lieu de Sarrasins, Hurtent voisins par guerre et par traficque ; Au bien publicque, a la foy catholicque Nul ne s'applicque, au vrai secours baillier : Chascun entend a son particulier. (MOLINET, Faictz Dictz D., 1467-1506, 337).

Rem. Hassell 62, C31 ; DI STEF. 134b, chacun.

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     FEMME     
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Femmes ne savent rien celer : Toutteffois l'Acteur compte voir Que femmes ont peu de sçavoir. L'Acteur si nous voeult reveller Que envis poeul femme celler Ce qu'elle scet certainement, Et, par mon chief, point il ne ment. (Renart contref. R.L., t.2, 1328-1342, 12). CONCILE. ...en bonne foy, Je ne vous recognois pas bien. L'ÉGLISE. Je ne m'en esbays en rien ; Car viellesse, de sa nature, Fait devenir la vue obscure, Pardonnez moi d'ainsy parler : Femmes ne scèvent riens céler. Sy croy-je, pas ne véez trouble, Car vous représentez un noble Joyau, pour qui faut bien veiller Et bien penser à conseiller Des affaires, par bonne guise. (CHASTELL., Oeuvres K., t.6, c.1435-1475, 2). SAMSON à Dalila. Onc de toy bien ne proceda De me faire ceste finesse ! Ce fut a moy bien grant simplesse Que mon secret te reveller, Car femme a peine peut celler Chose qui doit estre cellée. (Myst. Viel test. R., t.4, c.1450, 42).

Rem. Hassell 110, F43.

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     MERCIER1          MERCIER2     
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Tel le mercier, telle la mercerie : [Dans une Épistre à Jehan Castel] En pur or fin ne puis changier gros orge ; Qui n'a palais, passer se faut d'un porge. Ce qu'au ventre est, la bouche le desgorge : Quel le mercier, telle la mercerie. Castel fameux, cler homme, digne gorge, Prenez en gré le salut de George, Soy offrant tout à vostre seignourie. (CHASTELL., Oeuvres K., t.6, c.1435-1475, 142).

Rem. Hassell 163, M124.

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     PAIX     
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De la paix vient la richesse ... : Dont sur ce je trouve que de la paix vient la richesse, de la richesse vient l'orgoeul, de l'orgoeul vient vient la guerre, de la guerre vient la povreté, de la povreté revient la paix ; et ainsi va le monde. (LA SALE, Sale D., 1451, 96). De paix naist richesse sur terre, De richesse orgueil, d'orgueil guerre, De guerre povreté, De povreté humilité, Mais d'humilité revient paix. (CHASTELL., Oeuvres K., t.6, c.1435-1475, 46).

Rem. Hassell 189, P21.

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     PAYER     
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Bien payer acquiert amis, mal payer acquiert ennemis : ...il n'en chaut à ces haulx hommes, Qui du roy ont les grosses sommes, L'or et l'argent et les grans terres. Par iceux sont menés les guerres, Qui au payer sont les premiers Et au besoing sont les derniers. Mirez-vous icy, ducs et roys, Qu'en la fin n'oyez le sourdois ; Et s'en la guerre allez tel erre, Seurs soyez que vous perdrez terre, Car bien payer acquiert amis, Mal payer acquiert ennemis. (CHASTELL., Oeuvres K., t.6, c.1435-1475, 130).

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     PROFIT     
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Chacun tend à son profit singulier : [C'est Eglise qui parle] Chascun, soit clerc ou séculier, Tend à son proufit singulier. Plus n'ay enfans qui tiennent compte De moy, par quoy je vis à honte. Je perds, entre les autres choses, De pieça, deux trop belles roses, C'est assavoir Boesme et France (CHASTELL., Oeuvres K., t.6, c.1435-1475, 22). Les vieulx ont regné, il souffit ; Chascun doit rener a son tour. Chascun pense de son proffit, Car après la nuyt vient le jour. (Gens nouv. P., c.1461-1500, 120).

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     QUEUE1          QUEUE2     
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En la queue gît le venin. "Le venin est dans la queue ; au fig., à la fin est le mal ou la difficulté" : Ne me souvenoit du proverbe Du serpent qui gisoit en l'erbe Ne du malice femenin ; En la queue gist le venin. (LE FÈVRE, Lament. Math. V.H., c.1380, 20). ...enhorter a prelature et grant estat pour trebucher en mil perilz ; enhorter a scavoir pour cheoir en curiosité, et de curiosité en orgueil ou en charnalité, quand le commencement ou le chief de la pensee semble bel ou sans mal, maiz a la queue gist le venin (GERS., St Michel G., 1393, 632). L'amer venin est en la queue, Venus est de plaisant viaire , Et n'y a cil qui ne s'esqueue A le servir et lui complaire (MARTIN LE FRANC, Champion dames I-II, P., 1440-1442, 44). Vostre maniere adulatoire Querez conduyre a male fin, Et elle est vaine et frustratoire, Mais a la queue gist le venin. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 391). HÉRÉSIE. ...Mais devant ce, bien me recorde, En ordre va ypocrisie, Et puis moy, qui suis Hérésie Mets à la queue en la fin ; Car en moi gist le fort venin (CHASTELL., Oeuvres K., t.6, c.1435-1475, 25). Se paix ne se forge et se saulde, Guerre qui dort s'esmouvera ; Treve, plus doulce que consaulde, Garde que point ne nous eschaulde, Mais enfin garder y faulra ; Car sitost que treve faulra, Adieu tout nostre espoir benin : En le queue gist le venin. (MOLINET, Faictz Dictz D., 1467-1506, 74). [Autre ex. p.608] Faces sont belles ; Poignans mamelles Valent or fin ; Mais les sequelles Sont moult cruelles A la parfin. Or donc, affin Que le plus fin Trop ne se fie a ces cautelles, Je dy, se le chief est benyn, Qu'a la queue gist le venin. (ALECIS, Blas. faulses am. P.P., a.1486, 217).

Rem. Latin : In cauda venenum ; Morawski 661 : En la queue gist le venin ; Hassell 212, Q2 ; DI STEF. 741b, queue et 869b, venin.

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     ROUE1          ROUE2     
La pire roue du char fait le plus de bruit/ brait toujours : On dist que toudis brait au kar li reuée pire. Taire me voel des femmes ; des hommes vorrai dire, Car homme de leur femmes sont chief et li drois sire : Ensi l'ordena Dieus, se doit à tous souffire. (GILLES LE MUISIT, Poésies K., t.2, c.1347-1353, 45). ...tantost orguel, envie et avarice y prendent leur signourie, voire l'anemy de l'umaine nature Israel contineulment impugnant et par ses disciplez partout a son pooir zinzanie semant, car il se dit en proverbe que par le pieure roe du char les grans noisez sont esmeues. (MÉZIÈRES, Sustance H., 1396, 68). L'ÉGLISE. Elle [Hérésie] parle comme enragée. CONCILE. C'est voir : A pejori rota sunt jurgia mota. La pire roue tousjours brait. Or ça, sans faire plus de plait, Faisons pour moy : sommez ensemble. (CHASTELL., Oeuvres K., t.6, c.1435-1475, 9).

Rem. Morawski 23 : Adès brait la pire roe dou char, 1031 : La pire roe du char bret ; Hassell 220, R83 ; DI STEF. 774c, roue.

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